czwartek, 21 listopada 2013

Bądź managerem swojego czasu cz.1

Za nami już połowa listopada, dni są coraz krótsze. Wychodzimy rano gdy jest jeszcze ciemno, wracamy wczesnym wieczorem gdy już jest ciemno. Nasza energia spada, mniejsza ilość promieni słonecznych o tej porze roku na naszej szerokości geograficznej znacząco wpływa. Dni, godziny i minuty przeciekają przez palce. Nawet sam nie wiesz kiedy po wolnym weekendzie nadchodzi poniedziałek, a jeszcze tak niedawno był piątek wraz z planami jak spędzić te 2 dni, jednak jak sam sobie uświadamiasz nic tak naprawdę produktywnego nie zrobiłeś/aś. Czy w takim razie dobrze zarządzasz swoim czasem? Pewnie jak u większości z nas Twoja odpowiedź zabrzmi: Raczej nie. Często czujesz, że nie masz wystarczająco godzin w ciągu dnia. Nie wyrabiasz się z pracą? Nauką? Szkołą? Bo ciągle masz coś do zrobienia na swojej liście, jednak tak naprawdę nie staje się ona krótsza? Są to oznaki, że nieefektywnie zarządzasz swoim czasem.
Jeśli odpowiednio zarządzasz swoim czasem, znajdziesz odpowiednią równowagę między pracą, rozrywką, samokształceniem a odpoczynkiem. Osiągniesz założone cele, zredukujesz stres, będziesz czuć się o wiele szczęśliwszy/a. Po co czekać do momentu zrobienia listy postanowień noworocznych? Zacznij działaś już DZIŚ! A oto kilka kroków, które znacząco wpłyną na lepsze wykorzystanie Twojego cennego czasu:

Ustal swoje cele:
To bardzo ważny krok pomagający nam wyznaczyć drogę, którą chcemy podążyć. Zacznij od pytania: 
Gdzie widzę siebie za 6 miesięcy? Rok? 10 lat? Pamiętaj aby ustalić cel, który jest możliwy i realny do zrealizowania, raczej trudno będzie wykupić lot w kosmos.. chociaż za 10 lat to może uchodzić za normę. 

Ustal priorytet:
Jeśli naprawdę chcesz efektywnie zarządzić czasem, nie pomijaj tego kroku! Trudno jest wiedzieć, od którego zadania zacząć, które jest najważniejsze gdy jesteśmy przytłoczeni zadaniami do zrobienia na już. Jednakże jeśli założyłeś/aś jasny cel to ustalenie priorytetu jest relatywnie łatwe. 
Aby wiedzieć od którego zadania zacząć to po pierwsze odpowiedz sobie 3 podstawowe pytania: 
  • Dlaczego robię to zadanie czy też czynność?
  • Jak to zadanie wpływa na osiągnięcie mojego celu?
  • W jakim stopniu zadanie, które wykonuję pomoże mi osiągnąć mój cel?
Stwórz listę rzeczy do zrobienia:
Ta lista jest doskonałym przypomnieniem tego co powinieneś zrobić. Pomaga podzielić działania na mniejsze zadanie i kroki łatwiejsze do zrealizowania, ale które nadal mają wpływ na Twój najważniejszy cel. Co ważne spisz wszystkie pomysły, nie ma sensu zaśmiecania sobie głowy dodatkowymi informacjami, których możesz nie zapamiętać. Zamiast tego zrób listę! Prosty plan działań na dzień, tydzień czy miesiąc. 
Spisz wszystko to co musisz zrobić: spotkania, wizyty, terminy, które musisz dogonić. Ułóż je według największego do najniższego priorytetu. Zakreśl najbardziej pilne i ważne zadania. Skreślaj wykonane zadania, tak często jak dopisujesz do listy nowe zadanie.


..........................................

Do usłyszenia Mr.Mózg


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz